Wij zijn Sheetal en Reshum. Wij zijn zussen, 25 en 22 jaar, en geboren en getogen in Almere.

We zijn hier opgegroeid, hebben hier op school gezeten en kennen echt elke hoek van deze stad. We woonden eerst in Almere Buiten, waar we veel buiten speelden en een hele mooie jeugd hebben gehad. Later zijn we verhuisd naar de Noorderplassen. Almere is altijd onze plek gebleven. Dit is ons thuis.
Onze ouders en grootouders hebben ons het meest gevormd. Onze opa’s en oma’s zijn vanuit Suriname hierheen gekomen met letterlijk niks, voor een betere toekomst voor hun kinderen. Als je die verhalen hoort, ga je echt stilstaan bij: wow, de kansen die onze generatie krijgt, zijn niet iets wat je voor lief mag nemen. Dat heeft ons heel erg gedreven om meer te doen. Om te laten zien dat wat zij hebben opgeofferd niet voor niks is geweest. Die discipline en gedrevenheid hebben onze ouders aan ons meegegeven en dat nemen wij elke dag mee.
We zijn ook met onze opa’s en oma’s naar Suriname gegaan. We gingen naar alle plekken waar zij hebben gewoond. We zagen het huis dat onze opa met eigen handen heeft gebouwd. En dan hoor je dat ze met zoveel mensen hebben gewoond en met zo weinig hebben geleefd. Met elke stap die wij zetten in het leven, denken we terug aan waar we vandaan komen en waar we nu mogen zijn.
Samen met onze ouders organiseren wij sinds 2018 het Almere Diwali Festival. We doen het echt met z’n vieren. Ons kantoor is ons huis en alles bespreken we aan de eettafel. Alle vrije momenten van de dag gaan naar het festival. Als we klaar zijn met school of werk, zijn we hiermee bezig. En letterlijk als het festival is afgelopen, beginnen we de dag erna alweer met de editie van het volgende jaar. Het is echt alle ballen in de lucht houden.
Het festival is enorm gegroeid, met nu meer dan 32.000 bezoekers. Op de dag zelf doen we alles tegelijk: licht, podium, communicatie en vuurwerk. Je voelt je voeten niet meer van hoeveel stappen je zet op zo’n dag, maar het is het waard. Het is intens, maar op de beste manier. Het is een feest voor iedereen. Je hoeft niet hindoe te zijn om het te vieren. Mensen van alle culturen en leeftijden komen samen. Dat maakt het juist zo bijzonder.
Almere is ons thuis. We kennen geen andere plek. Iedereen kent elkaar wel, het voelt als een soort dorp, maar het is ook een grote stad. Wat wij mooi vinden, is dat Almere heel multicultureel is. Onze vriendengroep is dat ook. Iedereen heeft zijn eigen identiteit en brengt iets mee in de groep.
Wij vinden leren van andere culturen echt het leukste wat er is. Dat zie je ook terug in het festival. Mensen die elkaar niet kennen, gaan gewoon samen dansen. Het maakt niet uit hoe je eruit ziet of hoe oud je bent. We hebben allerlei muziek door elkaar en alles komt samen. We voelen ook echt een soort eenheid. Dat iedereen zichzelf kan zijn en dat alles geaccepteerd wordt.
Onze Surinaams-Hindoestaanse achtergrond betekent heel veel voor ons. Als kind vonden we het al bijzonder toen onze moeder vertelde waar we vandaan kwamen. Toen zeiden we elke dag: wij zijn Hindoestaans-Surinaams. Dat vonden we superleuk.
Thuis is het echt een klein Suriname. Met eten, tradities en de taal. We praten nog steeds Hindoestaans-Surinaams met elkaar. Dat is gewoon hoe wij zijn. We houden onze cultuur in stand, thuis en met het festival. We merken dat er nu meer ruimte is om je cultuur te laten zien. Vroeger hield je dat meer op de achtergrond, maar nu kan dat meer naar voren komen.
Wij hopen dat mensen zich meer uiten en niet bang zijn om zichzelf te zijn. En dat er meer positieve dingen worden verteld over onze cultuur. Er zijn zoveel mooie dingen. Dat willen wij laten zien, zodat we meer bij elkaar komen. Dat is voor ons het belangrijkste.