Direct naar paginainhoud

Maylee

Ik ben Maylee, ik ben 11 jaar en zit in groep 8. Én ik ben kinderburgemeester van Almere! Ik woon hier al mijn hele leven, ik ben hier geboren.

Ik vind het heel leuk om in Almere te wonen, vooral omdat het een nog hele jonge stad is. Een plek waar ik graag ben is het Klokhuis. We gaan daar bijvoorbeeld met een groepje kinderen voetballen of tikkertje doen, of koekjes bakken. 

Ik hou heel erg van buitenspelen. In mijn vrije tijd spreek ik met vriendinnen af, ik teken en knutsel, en ik dans, zing en acteer ook. Ik ben eigenlijk opgegroeid in een dansgezin, want mijn ouders geven allebei dansles. Daarom kom ik ook al mijn hele leven bij de Kunstlinie. Dat is voor mij een plek met heel veel leuke herinneringen.

Mijn Surinaamse familie

Mijn vader is Surinaams. Mijn opa en oma zijn na de onafhankelijkheid van Suriname naar Nederland gekomen. Zij gingen uiteindelijk naar Lelystad en mijn vader kwam in Almere terecht. Ik heb in Suriname veel familie die ik nog niet ken, want ik ben er nooit geweest. Maar in december ga ik voor het eerst, dus daar kijk ik heel erg naar uit. 

Ik vind de feestdagen en het eten van de Surinaamse cultuur heel leuk. Je hoort veel muziek en er is veel dans. Het eten is superlekker, met veel verschillende smaken. Ik kook ook vaak Surinaams eten samen met mijn familie, bijvoorbeeld als mijn tantes langskomen of voor feestjes. Mijn lievelingsgerecht is roti, maar eigenlijk vind ik alles wel lekker.

Leren, herdenken en vieren

Ik wil ook meer leren over Suriname en de geschiedenis. Vroeger wist ik er bijna niks van, terwijl ik ook Surinaams ben. Daarom vind ik het belangrijk dat we niet alleen over Nederland leren, maar ook over andere culturen. Ik ga op 30 juni meedoen met de Keti Koti herdenking, dat vind ik bijzonder. Als kinderburgemeester mag ik dan mooie Surinaamse kleren aandoen en praten over hoe gebeurtenissen van vroeger nog steeds belangrijk zijn nu. 

Keti Koti betekent dat de ketenen zijn gebroken en dat mensen niet meer in slavernij leven. Daar zit veel geschiedenis achter en daar kunnen we veel van leren, ook omdat Suriname natuurlijk een kolonie van Nederland was. Op Keti Koti vieren we zo dat we nu niet meer in slavernij leven.

Later als ik groot ben

Het is een grote eer dat ik de stem van de kinderen in Almere mag zijn. Ik vond alles wat ik mocht doen als kinderburgemeester leuk, maar Almere 50 jaar vond ik echt belangrijk. Het is bijzonder dat we de jongste stad van Nederland zijn. 

Als ik een wens heb voor Almere, dan wil ik dat er meer positieve reacties komen. Als je opzoekt wat mensen van Almere vinden, zie je snel veel negatieve reacties. Maar er zijn veel mooie en leuke dingen in Almere. Ik wil dat mensen dat meer gaan zien. En ik wil dat mensen genieten van Almere. Dat het een fijne stad is voor iedereen. En nog meer natuur is altijd beter. 

Later wil ik denk ik wel in Almere wonen, maar dat weet ik nog niet zeker. Als ik kinderen krijg, wil ik ze wel zeker weten laten zien waar ik ben opgegroeid. Dan neem ik ze mee naar het stadhuis, de binnenstad en de Kunstlinie.

Mijn droom is gewoon gelukkig zijn. Ik wil nog veel familie in Suriname ontmoeten en met een gelukkige familie door het leven gaan. Als ik groot ben ik wil dokter of leraar worden. En als ik met pensioen ga wil ik misschien wel burgemeester worden. Mijn vader zei dat ik zelfs premier kan zijn, maar dat ik vooral moet doen wat ik zelf wil.
 

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening