Wij zijn Chenelva en Sheneeva, allebei 25 jaar, en wij zijn geboren in Suriname, in Paramaribo.

Als baby zijn we naar Nederland gekomen. Het was aanvankelijk het doel om ons te scheiden, maar na veel onderzoek ontdekten de artsen dat wij een slagader in ons hoofd delen. Daardoor konden zij ons uiteindelijk niet scheiden. Dus bleven we in Nederland. Eerst hebben we in Amsterdam gewoond, en via onze zus zijn wij uiteindelijk in een nieuw gedeelte van Almere terechtgekomen: Oosterwold.
Wij vinden het fijn en gaaf om in Almere te wonen. Het fijne aan Almere is dat de buurt snel aan je went en dat je jezelf kan zijn. Wij wonen in Oosterwold, en dat vinden wij een hele mooie plek met veel natuur. Door het kleine winkelcentrum heb je een stadsgevoel, maar tegelijkertijd ben je door de groene omgeving ook weer midden in de natuur.
Je kan de drukte opzoeken, maar je kan ook rust zoeken. Er zijn genoeg plekken om te wandelen of gewoon buiten te zijn. Die mix van stad en natuur vinden wij belangrijk. We werken in Theehuis Het Eksternest, waar we bedienen, thee en koffie inschenken en kletsen met de mensen of eigenlijk de gasten, want klanten zijn degenen die niet meer terugkomen, en gasten komen terug voor hun ervaring. Zo hebben we het geleerd.
Wij zijn geboren in Suriname, in Paramaribo, en onze achtergrond speelt een rol in ons leven hier. Wij merken dat het terugkomt in ons gedrag en in onze uitspraken. Soms doen of zeggen wij dingen die meer naar de Surinaamse kant neigen dat zit gewoon in ons. Chenelva leerde bijvoorbeeld een collega dat je je kip moet wassen. Hij keek ons aan: was je echt de kip? Ja, natuurlijk! Eten is belangrijk voor ons. Wij houden van pom, bruine bonen met rijst, bami en nasi. Dat hoort bij ons en bij onze achtergrond.
Wij vinden het belangrijk hoe een buurt aanvoelt. Wij hebben eerder in IJburg gewoond, en daar zagen wij kinderen buiten spelen en buren die elkaar uitnodigden. Het was gezellig en het buurtgevoel was sterk aanwezig. Dat missen wij soms nog in Almere, omdat er hier minder vaak activiteiten in de buurt zijn. Wij zouden het fijn vinden als er meer buurtgevoel komt: dat mensen elkaar kennen en samen dingen doen, zodat het weer voelt als een echte gemeenschap.
Voor ons is het belangrijk dat plekken in Almere goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Winkels en stoepen zijn niet overal goed bereikbaar met een rolstoel, en dat kan beter. Ook bij sportplekken mag er meer aandacht zijn voor toegankelijkheid en voor plekken waar mensen gewoon samen kunnen komen en chillen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat mensen niet bang zijn voor het onbekende. Soms zijn mensen bang voor mensen met een beperking, maar dat hoeft niet. Als je gewoon de tijd neemt en een praatje maakt, komt het goed. Wij hopen dat jongeren leren om meer respect te hebben voor verschillen, zodat mensen elkaar beter begrijpen en minder snel oordelen.